Kabetreenerite tasemekoolituse erialane õppekava
Allikas: Kabeliit
Kabetreenerite tasemekoolituse erialane õppekava
I taseme õppekava
Erialane maht: 30 tundi
Kuulajad:
alg- ja põhikooli õpetajad, kabeklubi noorkabetajate ettevalmistamise treenerid ja abitreenerid.
Eesmärgid:
Treener peab:
- - mõistma kabe rolli ja võimalusi noorte kasvatamise pedagoogilises protsessis
- - tundma inimmälu psühholoogia komponenti ja kasutama neid õppetöö planeerimisel
- - valdama vajalikke algteadmisi 64-ruudulisest ja 100-ruudulisest kabest ja reeglitest
- - mõistma motivatsiooni tähtsust algõpetusel
- - tundma arvutit ja oskama kasutada arvutiprogramme
Teemad
- 1. Kabe seos pedagoogika ja psühholoogiaga.
- Kabe kui üks mõttemängudest (2 tundi)
- 2. Mälu (6 tundi)
- 2.1 Mälu liigid (2 tundi)
- 2.2 Mälu uuringud (2 tundi))
- 2.3 Lapse arengu ja tema mälu arengu perioodid (2 tundi)
- 3. Pedagoogilise meisterlikkuse täiendamine (14 tundi)
- 3.1. Iseseisva tunni läbiviimise kogemus (2 tundi)
- - algõpetuse spetsiifika, pedagoogilised võtted, mis arendavad lapse mõtlemist ja soodustavad õpitava paremat omandamist
- 3.2. Kabetreenerile vajalike teadmiste ja oskuste omandamine (8 tundi)
- - algajatele kabekäikude õpetamine, kabelaua ja käikude ülesmärkimise selgitamine, näidismaterjali kasutamine, teooria elementide õpetamine, lihtsamate kombinatsioonide õpetamine (6 tundi)
- - tunni konspekti koostamine, tundide tsükkel.
- Isikliku treeningpäeviku täitmine (2 tundi)
- 3.3. Kabetreeneri töö psühholoogilis-pedagoogilised alused (4 tundi)
- - treener kui pedagoog ja kasvataja, treeneri töö sisu (2 tundi)
- - treeneri loominguline süsteem „treener – õpilane“, treeneri funktsioonid (õpetamine, arvestus, kontroll, planeerimine, organisatsiooniline töö, sportlik täiustamine (2 tundi)
- 4. Kabekoodeks ja mängureeglid 64-ruudulises ja 100-ruudulises kabes (4 tundi)
- 5. Kabevõistluste organiseerimine ja läbiviimine (2 tundi)
- 6. Kaasaegsed õppe-, kontrolli- ja informatiivsed arvutiprogrammid, kabeinventar (nupud, lauad, kellad jm.) (2 tundi)
II taseme õppekava
Erialane maht: 50 tundi
- Kuulajad
- Läbinud kabetreeneri I astme koolituse ja taotlevad II astet.
- Eesmärgid
treener peab tundma:
- 1. kabe ajalugu
- 2. algülevaadet avangute teooriast, keskmängu strateegiatest, positsioonimängu elementidest ja lõppmängu tehnikatest nii 64-ruudulises ja 100-ruudulises kabes
- 3. arvuti kasutamise põhimõtteid
- 4. treeneri töö pedagoogilis-professionaalset struktuuri ja sisu
- 5. kabemängu strateegia ja taktika põhimõtteid
treener peab oskama
- 1. laste algõpetuse metoodikat
- 2. näidata põhilisi strateegilisi ideid enamkasutatud avangutes nii 64-ruudulises ja 100-ruudulises kabes
- 3. kasutada sportliku valiku põhimõtteid, meetodeid ja vahendeid
- 4. hinnata kabetaja tehnilist-taktikalist, psühholoogilist ja füüsilist ettevalmistust
Teemad
- 1. Kabe osa spordisüsteemis (2 tundi)
- 2. Kabe ajalugu (4 tundi)
- 3. Avangute teooria, keskmängu strateegia ja taktika, lõppmängu tehnika 64-ruudulises ja 100-ruudulises kabes (18 tundi)
- 3.1. Avangute teooriad (6 tundi)
- 3.2. Keskmängu strateegia ja taktika, positsioonimängu elemendid (6 tundi)
- 3.3. Lõppmängu tehnikad (6 tundi)
- 4. Pedagoogilise õpetamise metoodika (18 tundi)
- 4.1. Õppeprotsessi organiseerimine (4 tundi)
- 4.2. Kabetreeneri psühholoogilis-pedagoogilise tegevuse alused (4 tundi)
- 4.3. Taktikalise meisterlikkuse arendamine (4 tundi)
- 4.4. Põhilised treeninguvahendid ja nende kasutamise meetodid (2 tundi)
- 4.5. Treeningumetoodika iseärasused erinevate kvalifikatsiooniga rühmades (4 tundi)
- 5. Tehniliste õppevahendite kasutamine (4 tundi)
- 6. Sportlike tulemuste prognoosimine, sportliku valiku aspektid (4 tundi)
Soovitatav kirjandus:
- Sporditeooria. Jaak Loko, 1996
III taseme õppekava
Erialane maht: 70 tundi
Kuulajad:
Läbinud kabetreeneri II astme koolituse ja taotlevad III astet.
Eesmärgid:
Treener:
- - valdab süvendatult avangute teooriat, samuti strateegiat ja taktikat keskmängus ning lõppmängu tehnikat
- - oskab koordineerida erinevaid meetodeid ja metoodikat õpilaste mängumeisterlikkuse täiustamisel
- - valdab õpetamise metoodikat ja pedagoogika aluseid
Teemad
- 1. Kabetaja sportliku meisterlikkuse täiustamine (30 tundi)
- - kabeteooria kasutamine õppe-treeningprotsessis
- - kabe maailmameistrite ja tippmängijate partiide kasutamine kabe õpetamisel
- 2. Õpetamise metoodika ja pedagoogiline meisterlikkus (20 tundi)
- - treenerile hädavajalike teadmiste ja oskuste omandamine
- - treener-õpetaja psühholoogilis-pedagoogilise tegevuse alused
- - teooria ja sportliku valiku printsiibid
- - klubides ja ringides kabetaja ettevalmistamise iseärasused
- - kõrgema järgu kabetajate treeningu läbiviimine
- - individuaalplaanide ettevalmistamine arvestades treeningu etappe ja perioode
- 3. Mediko-bioloogilised ja psühholoogilised probleemid mõttemängudes (10 tundi)
- - mediko-bioloogilised ja psühholoogilised faktorid mängu protsessis
- - mediko-bioloogilised ja psühholoogilised erinevused ealiste muutuste foonil
- - mediko-bioloogilised ja psühholoogilised aspektid sportliku valiku protsessis
- - naiste spordi mediko-bioloogilised iseärasused
- 4. Kabe treeningtöö aspekte (5 tundi)
- - õppe-treeninglaagrite organiseerimine ja läbiviimine
- - rahvusvaheline ja rahvuslik kabe klassifikatsioon
- - treeningprotsessi teaduslik kindlustamine
- 5. Kabevõistluste korraldamine ja läbiviimine (5 tundi)
- - Kabekoodeks ja FMJD mängureeglid
- - Rahvuslike ja rahvusvaheliste võistluste korraldamine ja läbiviimine
Soovitatav kirjandus:
- Sporditeooria. J.Loko, 1996.
- Noorsportlase terviseuuringud. Leena Annus,2000.
- Spordimeditsiini rakenduslikud alused. Anatoli Landõr, Jaak Mairoos, Toomas Karu, Aalo Eller, 1997.
- Kehalise võimekuse testimine spordimeditsiinis. Anatoli Landõr, Jaak Maaroos, 1999.